Return on Investment (ROAS)

Return on Investment (ROI) meet de winst of het verlies dat wordt gegenereerd ten opzichte van het geïnvesteerde bedrag. ROI wordt meestal uitgedrukt als percentage en wordt daarnaast vaak gebruikt voor het nemen van persoonlijke financiële besluiten, om de winstgevendheid van een onderneming te vergelijken of om de efficiëntie van verschillende investeringen met elkaar te vergelijken.

De Return on Investment formule is:

Formule ROI = (Opbrengsten investering - Kosten investering / kosten van investering) x 100

Hoe werkt ROI?

De ROI berekening is flexibel en kan worden aangepast voor verschillende toepassingen. Een bedrijf kan de berekening gebruiken om de ROI voor verschillende potentiële investeringen te vergelijken.

Bijvoorbeeld, de investering van een onlinemarketing campagne is 1000 Euro. De Opbrengst is 1200 Euro. De netto winst van de investering is dan 200 Euro. De ROI zou als volgt worden berekend:

ROI = (200/1000) x 100 = 20%

De ROI in het bovenstaande voorbeeld is 20%. 


Nog een voorbeeld

Een webshop eigenaar van printers heeft in de afgelopen 6 maanden een Google Ads campagne laten draaien die iedere maand € 500 aan kosten (click-budget, CPC) met zich mee bracht. Totale kosten hiervan waren dus 6 x €500 = €3.000. Daar tegenover stonden echter ook opbrengsten: € 11.850 (omzet die direct kan worden toegekend aan de Ads campagne middels het “last-click” principe). 

Om de ROI te berekenen dienen we bovenstaande formule te gebruiken. 

Stapsgewijs ziet dat er als volgt uit:

  1. € 11.850 – € 3.000 = € 8.850
  2. € 8.850 / € 3.000 = 2,95
  3. 2,95 * 100% = 295%

Uitkomst: ROI = 295%


Mede door de flexibiliteit is ROI een van de meest gebruikte winstgevendheidsgraden. Dat gezegd hebbende, is een van de nadelen van de ROI berekening dat het kan worden gemanipuleerd, zodat de resultaten kunnen variëren. Wanneer u ROI gebruikt om investeringen te vergelijken, is het belangrijk om steeds dezelfde gegevens te gebruiken.

Nog hulp nodig? Neem contact op Neem contact op