Lightspeed | Producten toevoegen A-Z

De kunst is bij iedere website, altijd, om zoveel mogelijk informatie te geven. Dit komt je zowel je SEO als Ads ten goeden. Tevens kun je op deze manier zoveel mogelijk informatie verschaffen aan de bezoeker op de website.

Ik dit artikel gaan wij een product van A tot Z toevoegen in Lightspeed.

Een nieuw product toevoegen

Ga allereerst in de back-end naar "producten" (linker zijbalk).

Klik rechts bovenin op "product toevoegen

1) Basis informatie

Vul vervolgens alle basis gegevens in.

Productinhoud 

  • 1.1 Titel - een korte omschrijving van het product. Deze komt bij een product te staan in de categorieën waaraan het product is toegevoegd.

    Let op: De titel bepaalt ook de URL die wordt gemaakt voor het product.

    Bijvoorbeeld: je voegt een product toe met als titel  Rood sweatshirt. De URL van het product wordt dan: https://www.jouwdomein.com/rood-sweatshirt.html

    Als je later de titel van je product aanpast, wordt de URL niet aangepast om te zorgen dat je ranking in zoekmachines behouden blijft. Om de URL van het product aan te passen, moet je de  product URL wijzigen

De ideale titel bevat: brand + product naam + model (indien aanwezig) + attributen (kleur, maat, kenmerk, afmeting, gewicht, inhoud of hoeveelheid)

Bijvoorbeeld: Weber Original Kettle 47 cm Zwart

  • 1.2 Lange titel - dit is de langere omschrijving die wordt weergegeven op de productpagina's.
  • 1.3 Omschrijving - voer hier een korte omschrijving in van het product.

    Let op! Het hangt van je thema af of deze omschrijving wel of niet zichtbaar wordt op de productpagina in je webshop. Vul je geen SEO-gegevens in, dan wordt dit veld gebruikt door zoekmachines (metaomschrijving). De SEO-gegevens kun je invullen verderop op deze pagina.

    Zo'n 250 tekens is perfect.
  • 1.4 Zichtbaar - stel hier de zichtbaarheid in van het product. Voor meer informatie over de zichtbaarheid van producten, klik hier.
  • 1.5 Merk - vul hier het merk in van het product.
  • 1.6 Leverancier - vul hier de leverancier in van het product.
  • 1.7 Levertijd - vul hier de levertijd in.
  • 1.8 Prijs - vul hier de prijs in van de standaard variant van het product.
  • 1.9 Aantal - vul hier het aantal op voorraad in dat je hebt van dit product.

Klik op "doorgaan". Nu kom je op de uitgebreide product informatie pagina.

2) Afbeeldingen

2.1 Voeg links bovenin een hoofd afbeelding toe aan het product.

2.2) Meerdere afbeeldingen toevoegen

Scroll naar beneden in de pagina tot het onderdeel AFBEELDINGEN.

Hier kun je verdere afbeeldingen toevoegen

Let op! Geef iedere afbeelding ook een titel. Dit is goed voor je SEO

Houdt er altijd rekening mee dat meerdere afbeeldingen de gebruikerservaring verhogen. Ook al is het product met één afbeelding al duidelijk, probeer nog even wat extra toe te voegen.

3) Uitgebreide productinformatie

3.1 inhoud van het product

Probeer bij dit onderdeel zoveel mogelijk informatie over het product te verschaffen.

Unieke teksten werken altijd het beste in Google. Typ dus jouw eigen omschrijving van het product. Het liefste zien wij bij de productomschrijving 600-800 woorden.

Schrijf teksten in verschillende alinea's en speel met koppen. Bij "opmaak" kun je een specifieke op kiezen. De KOP 1 gebruik je nooit. Er mag altijd maar één KOP 1 op een pagina zijn. Dit is al de titel van het product.

Je kunt wel verschillende KOP 2 toevoegen.

Een kop 3 gebruik je, net als bij een boek, wanneer je dieper op een categorie in gaat.

4) Meta omschrijving schrijven

4.1 De meta omschrijving

De meta omschrijving is jouw uithangbord in Google. Je wilt altijd het merk, de titel, een korte omschrijving en een pakkende call to action in de meta omschrijvin hebben staan.

Lightspeed biedt al de handvatten die nodig zijn om aan de richtlijnen in Google te voldoen. In de meta titel kan je 70 karakters schrijven en in de meta omschrijving kun je 160 karakters schrijven. Houd je ook altijd hieraan! Anders wordt je tekst afgekapt in Google.

Meer over meta omschrijvingen schrijven? Lees over een meta omschrijving schrijven

4.2 De url kun je aanpassen naar {merk}+{producttitel}

Let wel op! Stel deze 1x in en pas de URL hierna niet meer aan.

4.3 Google Categorie

Dit onderdeel is belangrijk voor Google Ads -> Shopping. Lees artikel over " Google Ads Shopping categorieën" om de juiste categorie code te vinden.

Meta-keywords zijn niet echt nodig om te typen.

Alle overige onderdelen op de pagina zijn webshop/product specifiek. Zoals de product set, categorieën, filters, gerelateerde producten en specificaties.

TIP: Vul dit wel zo goed en uitgebreid mogelijk in. Zo verhoog je de positieve gebruikerservaring in jouw webshop, je kansen om goed gevonden te worden en het meeste uit jouw advertenties te halen!

Nog hulp nodig? Neem contact op Neem contact op