Stappenplan ROAS berekenen

ROAS

Een term die je vaak hoort binnen de online marketing is ROAS. De afkorting ROAS staat voor Return On Ad Spend. Het is een KPI om bijvoorbeeld advertentiecampagnes te beoordelen en aan te sturen. 

Om de ROAS te berekenen gebruik je de volgende formule:

ROAS = Omzet uit advertenties / kosten van advertenties * 100%

Bij Chase Marketing hebben we een document opgesteld om een ROAS te berekenen waarbij de advertentiecampagnes rendabel zijn. Hierbij gaan we uit van de gemiddelde verkoopprijs en marge per product van de webshop. Het wil dan ook vaak niet zeggen dat deze ROAS 100% waterdicht is, maar het geeft zeker een goede indicatie in welke richting de advertentiecampagnes bijgestuurd moeten worden. 

Wat hebben we nodig voor de berekening? Alleen de inkoop- en verkoopprijs per product. Vervolgens worden de marge per product en winstmarge vanzelf berekend. 

Ook moeten de kosten worden ingevuld om tot een goede ROAS berekening te komen. Dit zijn de maandelijkse advertentiekosten die worden betaald. 

Graag leggen we in het stappenplan hieronder nog eens stap voor stap uit hoe je het bestand dat wij meesturen kunt gebruiken.

Stappenplan - Product berekening

*tabblad 1

Vraag bij Chase Marketing het bestand aan

Stap 1:

Vul alle producten in, in kolom A. Dit zijn alle producten die worden meegenomen in de advertentiecampagnes. 

Vul per product de inkoopprijs in, in kolom B. Vul de verkoopprijs in, in kolom C.

Stap 2:

Vul in cel G2 de maandelijkse advertentiekosten in. 

Dit is het advertentiebudget per maand dat er beschikbaar wordt gesteld. 

Stap 3:

Lees de minimaal benodigde ROAS voor Break Even af in cel I2.

Stappenplan - Merk/categorie berekening

*tabblad 1

Vraag bij Chase Marketing het bestand aan

Stap 1:

Vul alle producten in, in kolom A. Dit zijn alle producten die worden meegenomen in de advertentiecampagnes. 

Vul per product de inkoopprijs in, in kolom B. Vul de verkoopprijs in, in kolom C.

Stap 2:

Vul in cel G2 de maandelijkse advertentiekosten in. 

Dit is het advertentiebudget per maand dat er beschikbaar wordt gesteld. 

Stap 3:

Lees de minimaal benodigde ROAS voor Break Even af in cel I2.

Nog hulp nodig? Neem contact op Neem contact op