SB | A/B test opzetten

A/B test opzetten

Login bij VWO en ga naar A/B Test, klik rechts bovenin op de blauwe knop 'Create'. Geef het experiment de volgende titel:

EXPERIMENT ID (bv #1) | Naam van het experiment.

De configuratie van het experiment bestaat uit 5 onderdelen. We behandelen hieronder elk onderdeel los.

Page

Plaats hier de url van de website. Verander 'URL matches' in 'URL contain' om zo alle data van de website te verzamelen. Dit is handig zodra je een experiment analyseert in GA4. Als je kiest voor 'URL matches' zal je alleen data krijgen van die specifieke pagina, je weet dan niet wat de bezoeker hierna doet. Als je een A/B test op een specifieke landingspagina wilt testen dan kun je kiezen voor 'URL matches', let er dan wel op dat je de andere pagina's uit het funnel ook mee stuurt. Bijvoorbeeld het check-out proces.

Variations

Klik op 'Add variation' waarin je jouw hypothese kunt doorvoeren. Geef de variant de naam: Variant. Zet de dropdown op Visual editor en klik vervolgens op de blauw 'Edit' knop.

Vervolgens opent de website in een visual builder. Je kunt een element aanpassen door dat element te selecteren en vervolgens op edit element te klikken. Het vaakst zul je aanpassingen met HTML en css verrichten. Je kunt de HTML van een element veranderen door hem te selecteren en vervolgens op edit HTML te klikken. Als je css of javascript wilt toevoegen aan de variant klik je op code. Open vervolgens de tab van de codeertaal die je wilt toevoegen en plaats hier je code.

Zodra je klaar bent klik je op 'Save and continue'. Controleer altijd je aanpassingen, dit doe je als volgt: Klik op de drie puntjes van de variant in het overzicht. Kies vervolgens voor live preview. 

Vervolgens kom je op de live versie van de website. Hier kun je switchen tussen de control groep en variant via het paneel rechts onderin beeld.

Metrics

Je kunt op twee manieren je metrics instellen. Je kunt gaan voor een algemene metrics. Deze kan via het dashboard instellen. Klik op 'Create new metric' als jouw metric nog niet tussen het overzicht staat. Geef de Metric een duidelijke naam zodat je hem makkelijk kunt terugvinden.

Je kunt ook een click event aanmaken via de visual editor. Dit werkt alleen voor specifieke elementen. Klik in de visual editor op 'Track Clicks'. Zodra deze is aangemaakt komt deze bij de metrics in het overzicht.

Kies in het Metrics overzicht een primaire metric. Deze wordt als eerste weergeven en hierop wordt door VWO bepaald of een experiment winnend is of niet. Maak geen conclusies aan de hand van wat VWO zegt. Kijk zelf naar de data en bepaal of het experiment winnend is of niet.

Denk goed na over de metrics die je gaat tracken. Denk niet alleen aan een primaire metric, maar ook aan secondaire die significatie kan bepalen van je primaire metric of waaruit je verdere learnings kan opdoen.

Audience and Traffic

Kies hier standaard voor 'All traffic' tenzij jouw test alleen voor mobiele of juist desktop gebruikers is bedoeld. Kies bij 'Traffic Allocation' altijd voor 100%.

Integrations

Kies altijd voor een GA4 integratie. Om dit te doen vink je Google Analytics aan en klik je op 'Set up Variations in GA4'. Selecteer jouw GA4 account en zijn GA4 Property. Verkort vervolgens de naam van de audiences naar slechts het ID van het experiment met daarachter control of variant.

Vervolgens kun je in GA4 segmenteren op de twee audiences om verdere inzichten op te doen. Hier meer over in deze handleiding.

Nog hulp nodig? Neem contact op Neem contact op